over leven in doruma - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu over leven in doruma - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu

over leven in doruma

Door: sjon de blonde

Blijf op de hoogte en volg sjon

23 November 2014 | Congo, Democratische Republiek v, Doruma

over leven, overleven, alles lijkt een survival tocht, niets is meer vanzelfsprekend, alles vereist denkwerk. neem toilet bezoek, op zich een vreugdevolle bezigheid. thuis, zeker. hier? toch wat omslachtig. niet lekker uit je bedje op de blote voetjes over het gangtapijt naar de douche stiefelen; er is wel een tapijtje, van miertjes, sprinkhanen en kevers. dus in elk geval de flip-flops aan. beetje schuin op de pot gaan zitten, want recht vóór de pot is`t niet berekend op witte knieën. dingetje doen, stukkie chinees wc-papier afscheuren(perforatie?). oeps, niet in de pot gooien maar in `t tonnetje. doortekken, nu ja, pak emmer, schep water uit ton en probeer dan het produkt maar eens in 1 keer weg te spoelen. en dat zonder te knoeien over je voeten, het toiletpapier en de toiletruimte in de breedste zin des woords.
douchen laat ik aan ieders eigen verbeelding over, maar bedenk iets met "laken"en "pak". tuurlijk, ik kwam hier niet voor het comfort, of voor de verfijnde keuken, ik kwam hier om te werken. maar het is grappig te zien hoe groot de stappen zijn die je moet maken.
vanmiddag, zondagmiddag met een van de menageres naar de markt gegaan om in te kopen voor de 3-daagse verkenningstrip die morgen begint. en vergeet nu even het concept "boodschappenbriefje". allereerst VHF-radio mee, melden aan poortwacht dat John en Marie, per fiets, zich naar de markt begeven. stukje fietsen door het dorp, onder luid gejoel over marie en haar nieuwe vent. even melden "base pour john, bien arrivé au marche', copié? we zoeken in elk geval rijst, voor 9 man, 3 dagen. in congo is dat 30 plastic bekers. kraam 1 levert er meteen al 12 en 2 kramen verder zijn de benodigde cups binnen. langs de stalletjes met lokale, 3e graads verbrande delicatessen als antiloop, aap en wrattenzwijn, op zoek naar andere heerlijkheden. aha, maracuja`s, nog wat uien, bonen(windfestijn!) en door maar. even kijken bij een intersessante kraam met zeep, batterijen en fietsonderdelen. en door naar de volgende met batterijen fietsonderdelen en.....inderdaad. voort en verder, net niet op tijd klaar voor een immense hoosbui, iederen vlucht hutjes of paillote`s binnen.
daar meld ik even aan "base" dat we wat vertraging hebben. bien copié.
na een half uurtje gebabbel met een licht benevelde, aardige man, de wijkagent, met onze spullen op de fiets getakeld richting compound. even "base" melden dat we op weg gaan, maar dat neem ik onderhand voor bekend aan.
de weg was al geen weg, maar is nu vooral ......weg.
gelukkig ging de generator net stuk toen deel 2 van de stortregens naar beneden kwam, zodat ik het in elk geval niet te warm kreeg tijdens de vervanging van het diesel-filter.
nee hoor, het leven hier is geen bonte aaneenschakeling van misfortuin, het is voor mij, als verse expat, nog erg gericht op overleven.
wat voor de mensen hier dagelijkse kost is, eigenlijk. overleven.

• 23 November 2014 - 20:44

Lin:

Ach "poepie" toch, je bent altijd een survivor geweest, dus dat gaat je nu ook lukken. Leuk dat je een paar fotootjes hebt kunnen plaatsen. Ik zag vandaag ook je kleine filmpje van de compound. Erg leuk hoor. Vooral het commentaar :-) Mooi om te zien dat je je humor nog steeds niet kwijt bent, top! Hang on in there! Xxx

• 23 November 2014 - 20:50

Lin:

Verrek, ik zie nu pas, dat bij je vorige verslag ook al foto's zaten. Totaal over het hoofd gezien. Leuk!! Xxx

• 24 November 2014 - 17:45

Cornelia:

Spannend sjon eindelijk het veldwerk hou de kop er bij he.foto's en filmpje was ook leuk om te zien, vooral het commentaar was leuk ha ha.wil je wat sturen ? Laat is weten wat je het liefste hebt? En geen home video hi hi dikke kusxx

• 26 November 2014 - 22:26

Peter Van Rijnswou:

Is bepaald geen straf om te lezen Sjon. Je hebt een lekker pennetje

• 27 November 2014 - 21:22

Rob En Natas:

Hey Sjon,

Fijn te lezen dat de aanwezige structuur, duidelijkheid en reinheid - hoofdpunten voor de ongestructureerden onder ons - je niet uit het veld slaan.
    Klasse wat en hoe je het doet. Direct ook de toegevoegde waarde leveren door reparatie van de generator en waarschijnlijk al veel meer wat je ons niet hebt laten weten.

Nu ik dit schrijf maakt mijn clubbie (FEYENOORD) de 2-0 tegen Sevilla, ja ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Sjon blijf dicht bij jezelf en keep up the good work.

• 28 November 2014 - 20:21

Robert:

Hee Sonny Boy,

Ik heb nieuws uit NL: de Koningin is van d'r troon geflikkerd. Oftewel: Bohemian Rhapsody is gezakt naar nummer 2!! De nieuwe nummer 1 in de top 2000 straks at the stroke of midnight will be... Hotel California. How about at! 4,8 zielen hebben hun stem uitgebracht. Als je daar op welke manier dan ook toegang hebt tot Radio 2, please call in.

Love bro

• 30 November 2014 - 21:40

Ton Serrarens:

Hoi Sjon,
    je schrijft smeuig. Heerlijk om te lezen en ook respect voor wat je daar doet en nog gaat doen. Het doet me denken aan mijn eigen tijd in Tanzania, jaren '80. Ook veel improviseren en hard werken met mensen die over het algemeen optimistisch zijn. De toiletten waren bij ons overigens wel wat beter dan degene die jij beschrijft. LLTV denkt gelukkig ook nog steeds aan je, en je tennismaten gaan ook actie voeren voor AzG. LLTV wil deze actie vanaf jan. 2015 t/m het lustrum eind sept. 2015 voortzetten.
    Heel veel succes en ook sterkte.
    Hartelijke groet,
    Ton

• 01 December 2014 - 23:32

Karen:

Hi Sjon, leuk om te lezen en de foto's te zien.
    Zo te horen heb je t al aardig naar je zin.
    Stoer! Zet m op. En doe je ding!
    Groet, Karen

• 02 December 2014 - 19:21

Aag Vogelsang:

Hoi John,
    Via je moedertje je verslag gelezen. Heb bewondering voor je.
    Hou je raai jongen.
    Lfs,
    Aag

• 05 December 2014 - 17:45

Marian De Haas:

Hallo John.

We genieten van je reisverslagen. Wat een leuke verhalen en zo vol humor geschreven.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Super goed van je dat je je zo inzet voor mensen die het niet zo goed en luxe hebben . Daar heb ik veel waardering voor.
    Hartelijke groeten uit een koud Ugchelen. Jan en Marian.

• 24 Januari 2016 - 08:10

Hein Van Den Brempt:

Dag John

Leuke reisverslagen!

Ooit (in 1969!) was ik in Bunia. Gaf toen les in Butembo, Nord-Kivu)

Ik ben op dit moment in Bukavu, Sud-Kivu, waar ik in de buurt (Lwiro, op 40 km) een onderzoekscentrum bezoek, om prospectie te doen.
    Bedoeling is om materiaal mee te nemen naar België, in de hoop één of meerdere "bailleurs de fonds" te strikken. Neem maar eens een kijkje op mijn blog, als je wil (heinvdb.waarbenjij.nu)

Groet
    Hein