expat holidays - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu expat holidays - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu

expat holidays

Door: sjon de blonde

Blijf op de hoogte en volg sjon

04 Januari 2015 | Congo, Democratische Republiek v, Doruma

wat gaan we dit jaar met de kerst doen? weet je wat, als jij nou met de kinderen naar nuenen gaat, ga ik eens een paar deuren verderop kijken.
in congo, bv. alwaar de woorden papperig, sneeuw, ijsvrij en rayonhoofden niet voorkomen in het lokale lingala of pazande. hier trekt men al bleekjes weg als de nacht kouder dan 20 graden dreigt te worden; de nachtwakers hullen zich in heuse ski-jacks en dikke mutsen voor hun dienst. hoe wij toch kunnen leven in dergelijke omstandigheden? ik vraag me direkt hetzelfde af: hoe kunnen jullie leven in zulke erbarmelijke omstandigheden. en toch was kerst ook hier een feest. nog dagenlang lopen kinderen met snoeptrommeltjes rond te zwaaien, want 1 keer per jaar is het feest. de bruine jezus aan het kruis in de kerk bekijkt het vanaf zijn eenzame hoogte. keurig de meisjes rechts, de jongens links en dansen dat het een aard heeft. expat kerst is pizza en drank, meegebracht door letitia, head-nurse, uit canada. op verlof in bunia zelf ook nog wat chips, bier en kaas gescoord, tegen prijzen waar in amsterdam zelfs de nachtwinkel zich voor zou schamen.
oud en nieuw wordt hier op de basis gevierd met alle lokale medewerkers, en weer wordt er uitbundig gedanst, op voor mij volledig onbegrijpelijke muziek. als op een gegeven moment de stereo het begeeft worden 2 emmers uit de keuken omgetoverd tot drums, trommelen maar en hup, dansen en zingen; onvergetelijk. en als je niet weet waar je je bier moet laten, dan zet je dat toch gewoon op je hoofd.
een platgetreden pad maar toch, ondanks alle hardship zijn de feestdagen hier ook echte feestdagen. als we na middernacht nog wat in het dorp lopen worden de inwoners wel erg vriendelijk, de drank heeft rijkelijk gevloeid. uitbundigheid dreigt om te slaan slaan in rellerigheid, maar het loopt allemaal wel los. we trekken ons terug in de veiligheid van onze basis en slapen het nieuwe jaar in. maken we goede voornemens? jazeker. we besluiten dat we onderling beter moeten communiceren, en dat we verder vooruit moeten plannen, omdat we ons werk nog beter moeten kunnen doen. een gedreven stelletje, dat zijn we. mamasellah, letitia, stephanie, vincent, sally en ik wensen doruma, congo en jullie allemaal een voorspoedig 2015. morgen vertrek naar de "brousse", van nu af aan wordt het hectisch. ik hoop jullie te kunnen blijven voorzien van inkijkjes in mijn tijdelijke wereld. foto`s zal ik bij een volgende gelegenheid invoegen, want bier-op-hoofd is geen bluf. tot gauw. en volgend jaar weer lekker naar nuenen, of....

• 05 Januari 2015 - 15:15

Linda:

Hè, klinkt leuk Sjon. Fijn dat je het zo positief ervaart. Het lijkt me toch heftig, deze dagen zo ver weg van je gezin.
    Trouwens geen vuurpijl in je oog gehad???? :-)
    Enneuh..... waarom verschijnt naast dit verslag reclame voor machinegeweren???? Hahahahaha, die had ik nou net nodig.....
    Dag lieve broer, veel plezier in de "brousse", whatever that may be.

Kus van je zus.

• 05 Januari 2015 - 16:44

Rootje:

Dag lieve oom, wat een mooie verhalen! Ik ben kei trots hoor hoe je dat allemaal maar 'effe lijkt te doen'. Ik ben zo benieuwd, ben je daar al is naar de kapper geweest? Of kom je van de zomer terug met rasta vlechtjes? En vind je het ook nog steeds leuk? Heb je bijvoorbeeld in je vrije tijd echt leuke dingen om te doen of draait alles om je werk daar? Kom je ergens tussendoor nog is terug of komt de familie bij jou op bezoek? Pfoe wat een hoop vragen sorry maar ben altijd enthousiast als je weer een berichtje plaatst. Lieve sjon, de allerbeste wensen van ons en ik kijk uit naar je volgende update!
    Liefs Rootje

• 05 Januari 2015 - 16:53

Ton Serrarens:

Hoi Sjon, je schrijft levendig: ik zie het voor me zoals je daar Kerst gevierd hebt. Er zal ook wel het nodige lokale bier gebrouwen zijn, en dan kan men lekker lang doorzakken. Sterkte met de hectiek en houd tijd over om lekker te observeren. Hier bij LLTV staan we al een beetje in de startblokken voor AzG-actie, maar daar zullen de mannen van de actiegroep 'met ballen' je wel meer over vertellen via jullie gezamenlijke whatsapp.
    Groeten vanuit een wat donker en koud Lent, Ton

• 08 Januari 2015 - 21:43

Leon:

he Sjon, leuk om jouw ervaringen op deze levendig beschreven wijze te lezen. Doet ons allen waarschijnlijk weer even met onze beide platte, vaak lompe, westerse voetjes op de grond staan na deze overdadige dagen....trots op wat jij aan het doen bent groeten wij jou vanuit het natte Lent, Leon, Marcia, Fleur en Klaar.

• 20 Januari 2015 - 21:50

Flip :

He Sjonnie, fijn om te lezen dat het goed met je gaat. zo te horen ben je in je element. Hier same oh, same oh. Zal ik je niet mee vervelen, kom gauw een keer naar huis dan praten we echt bij tot dan en veel plezier.

• 21 Januari 2015 - 16:13

Piet Van Tienen:

Dat dat bier blijft staan met al die boter. Kan zijn dat heel Europa binnenkort naar Congo komt: veel slachtoffers van vuurwerk hier in het nieuwe jaar. Kuifje in Afrika heb ik ritueel moeten verbranden. Gelukkig hebben ze bij jou nog een bruine Jezus want hier is iedereen van God los. Maar, a la, wat zeuren we... and we can break through, though torn in two, we can be one.

Het ga je goed, ouwe. Café Jos heeft inmiddels de deuren moeten sluiten wegens een omzet daling van 30%. De man die regelmatig op zijn hoofd stond na al het bier is al drie maanden niet meer gespot...

• 30 Januari 2015 - 05:44

Sjon De Blonde: