TIA: This Is Africa - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu TIA: This Is Africa - Reisverslag uit Doruma, Congo, Democratische Republiek v van sjon blonde - WaarBenJij.nu

TIA: This Is Africa

Door: sjon de blonde

Blijf op de hoogte en volg sjon

14 December 2014 | Congo, Democratische Republiek v, Doruma

overmand door schuldgevoel posteer ik mezelf achter de computer, het is zondag, rustdag en eindelijk heb ik tijd gevonden om weer eens wat te schrijven. wel eerst vanmorgen in de zon gaan zitten: 24/7 humanitarian zijn is zóó sixties, dus enige tijd voor mezelf is geoorloofd. ja wordt zelfs gestimuleerd: MSF heeft niets aan burnt-out werknemers. vandaar ook de verplichte "tapetenwechsel", elke 6 á 7 weken. om half acht is het nog een gezellige 27 graden in de schaduw. 3 hoofdstukken verder, ca. half 10 moet ik me naar binnen gaan begeven, ondanks een verkoelend windje. dazelfde windje zorgt ervoor zorgt dat het fijnste stof echt overal terecht komt: la sècheresse, het droge seizoen is ingetreden(TIA).
de afgelopen weken hebben we een groot team ingezet in bangadi, 16000 inwoners, om er te screenen op slaapziekte en malaria. we blijven daar actief tot half maart!! dat betekent dat eens in de zoveel tijd er personeel wordt uitgewisseld met de basis. bangadi is 85 km, per moto is dat 4 á 5 uur, de landcruiser met verplichte escorte van 2 moto`s doet er 6 á 7 uur over(TIA). de sub-base in bangadi is de "paroisse", eens een bloeiende congregatie, maar daar is niet veel meer van over. onveiligheid(TIA) heeft de paters en nonnen jaren geleden verjaagd, de dienstdoende abbé staat er nu vrijwel alleen voor.
na bangadi gaat het hele doruma project op de schop, we verhuizen naar ango, om vandaaruit de "zone de santé" van ango te screenen. er zijn sterke aanwijzingen over haarden van slaapziekte,daar, en net over de grens met CAR. we gaan ook proberen om teams uit CAR die kant op te dirigeren.
met de verhuizing is natuurlijk ook meteen de grootste challenge van de komende tijd genoemd. breng het hele doruma-project in kaart, met alle inventaris van huis, kantoor, labo, voorraad, HAT-kliniek, infrastructuur, comm's, auto`s, motoren en alles wat ik nu nog niet in beeld heb.
dan de logistieke operatie; wat gaat wanneer en hoe naar ango? en wie gaat dat regelen? in ango gaan we waarschijnlijk een gebouw gebruiken waar ooit MSF-CH in heeft vertoefd, maar het zal nog uitgebreid aangepast moeten worden. en daar hebben ze kennelijk een buitenlands klussenbedrijf voor ingehuurd........
de weken rijgen zich steeds sneller aanéén, met de gebruikelijke akkefietjes: wat te denken van een nachtwaker die, in flagrante delicto betrapt, bij hoog en laag durft vol te houden dat ie "echt niet, heus niet sliep, maar mediteerde". met de pet diep over de ogen, lekker weggekropen onder een deken, er flink op los mediteren, ja TIA.
of die nacht dat we in allerijl naar het ziekenhuis werden geroepen. de generator werkte niet meer, waardoor levensreddende hulp in het gedrang dreigde te komen. diesel bleek op, en de "administrateur", mooi frans , was nergens te vinden. hij, hoofdverantwoordelijk voor aanvoer van gasoil, was vergeten de door MSF gratis verstrekte 20 liter tijdig af te halen. 5 liter noodrantsoen afgegeven, uiteraard reçu laten tekenen (2X, TIA) en met op de achtergrond geluid van een ronkende, ongezonde rook verspreidende géné naar de base terug.
net op dat moment dat je denkt, "hèhè, effe niks.....", vergeet het maar; een noodbestelling uit bangadi, een lokale lab-assistent die het lab als liefdesnestje gebruikt(TIA!!!!!!), eeuwigdurend gekut met generatoren, geen tijd voor verveling.
en soms dus ook geen tijd voor bloggen, maar denk niet dat ik me niet verschrikkelijk vereerd voel dat er zo veel mensen meelezen, en reageren. hulde!
inmiddels is onze administratrice Alfie vervangen door vincent, meer testosteron in de basis. hoog tijd ook, in dat kippenhok hier. alhoewel het overgrote deel van de lokale staf wel van mannelijke kunne is. uiteraard met uitzondering van de cuisine, die, zoals dat heet, bestierd wordt door genevieve en grace. die er beide niet voor terugdeinzen om het vers aangevoerde gevogelte te kelen en om te zetten in maaltijden voor de expats. in het weekend is de scepter in de keuken voor marie, en de hevige competentiestrijd tussen de week- en weekendploeg lijdt tot alsmaar beter eten voor ons!
een groot deel van onze lokale activiteit bestaat uit het voorlichten van de bevolking over allerlei, aan gezondheid gerelateerde onderwerpen. zogeheten "sensibilisateurs" nemen deze schone taak voor hun rekening. dat kan gaan over malaria bestrijding, slaapziekte, sexueel geweld, voeding, voorbehoedsmiddelen of HIV. in het kader van dat laatste, was er op wereld-AIDS dag een uitgebreid programma met als hoogtepunt.... een voetbalwedstrijd tussen MSF-team en een team van doruma-centraal(ongelogen waar). en wie mocht er de lokale MSF-parels komen versterken? juist, in 1 keer goed geraden, de blanke met de gespierde dijen, die met het linkse chocolade-been, feitelijk 2 chocolade-benen. kom, laten we die nou eens links op het veld zetten. nou ja, veld. ik moet toegeven, het paste wel bij het vertoonde spel. met dank aan wijlen bert jacobs, 'hotseknotsebegonia-voetbal", op een dito terrein. zelden is de term "bloedeloos" beter van toepassing geweest op de eindstand, 0-0. doruma-centraal, ook altijd lastig.
in het kader van de "tapetenwechsel" verkas ik as. vrijdag naar bunia, qua inwonertal vergelijkbaar met nijmegen, waarmee ook elke gelijkenis meteen is genoemd. de kerst zal ik weer in doruma doorbrengen, "en petit comité", enkele expats zijn naar huis. dat gaat voor mij nog een wijle duren. de afknipcentimeter is nu bij 103, dat is het aantal dagen dat ik nog hier moet zijn totdat mijn paspoort er weer is. dat ligt nu te verstoffen op een X buro, tot een lokale notabel er een stempel in zet.
ik had denk ik nog wel 40x dat commentaar kunnen geven, TIA, kijk vooral ook naar de foto`s. die maken ook duidekijk dat tandartsen-SUV`s hier wél een functie hebben. althans één die verder gaat dan de doordeweekse boodschappen...
ik hoop dat er voor jullie weer wat meer duidelijk is over congo, doruma, mij en MSF. vanuit deze uithoek dank ik alle LLTV-leden voor hun actiebereidheid, en andere lezers dank ik bij voorbaat voor de reacties, ik ben daar erg blij mee.
MSF is blij met elke vorm van steun, zonder dewelke het werk hier in congo, en verder waar ook, niet mogelijk zou zijn.
voor verder info over ons werk, zie de site van MSF. daar zijn ook de mogelijkheden beschreven omtrent ondersteuning.
ik ben er doorheen, de temperatuur heeft de 35 alweer aangetikt, in de schaduw, maar gelukkig is het binnen slechts een miezerige 32.
mijn kont is inmiddels net zo hard als na 5 uur achterop de moto, ik moet me weer gaan bewegen, en wie weet is er nog een kluifje eend over.....

• 15 December 2014 - 09:33

Linda:

Je lijkt toch op je moeder broertje, die gebruikt ook nooit hoofdletters.... Alleen strooit zij niet met zoveel TIA's :-) Had je nou niet effe een leukere afkorting kunnen kiezen?

We wish you a Merry Christmas, we wish you a Merry Christmas, we wish you a Merry Christmas and a Happy New Yeaaaaaaaaar!!! xxxx van je zussie

• 15 December 2014 - 09:42

Linda:

Oh ja, nog vergeten te vragen: wtf is "Flagrante Delicto"? Ik moet opnieuw aan de studie om sommige stukken van je verslag goed te begrijpen..... :-)

Verder zou je eens kunnen proberen een "selfie" te maken, waarvan ik me dan weer afvraag of jij wel weet wat dát is.

xxxx

• 15 December 2014 - 17:04

Sjon De Blonde:

nee, selfie, zegt mij niks....

• 16 December 2014 - 10:17

Cock De Blonde:

Nou schuldig hoef je je niet te voelen hoor zuun, je bent knap druk bezig, ik was ook n hele tijd bezig met je boekwerk te lezen, en eerlijk gezegd zijn er n hele hoop dingen die boven mn pet gaan? Maar tis je moeder hé, ik zal het thuisfront maar is om inlichtingen vragen, wat ik wel begreep! je hebt meegevoetbald?? lijkt me niet verstandig met die gammele knieën van je, maar je hebt vast wel vette lol gehad,geniet van je vrije weekend wat doe je daar zoal is er ook n bios?? offe vraag ik nu iets heel geks tja ben je moeder hé lieverd mooi werk wat je daar doet geniet er maar van hele dikke kus ma

• 16 December 2014 - 10:17

Piet Van Tienen:

Liever geen selfies tussen de foto's graag! En zeker niet onaangekondigd. Schrok me rot... ik verwachtte trouwens nog een selfie 2. Een bloedeloze 0-0 is wel een teleurstelling. Maar twee chocoladebenen bij 35 graden in de schaduw moeten vrij slap hebben aangevoeld. De opgave deze week is: I believe in miracles where you from.

• 16 December 2014 - 10:23

Cock De Blonde:

Hee ik weet wel wat n selfie is??? hoest mogelijk doe maar niet ik vind dat stomxxxx

• 16 December 2014 - 17:52

Sjon De Blonde:

voor piet: you sexy thing!

• 16 December 2014 - 20:43

Rob & Natas:

Ik moest bij het lezen ineens denken aan een liedje .... iets in de trant van Oooh Sjonnie, heb je zinnen voor mij a-u-b, ooh Sjonnie .....
    Het leest inderdaad lastig en helemaal als jij je intelligentie laat dooschemeren. Ondertussen hebben we de 2e Lentse Lucht ontvangen en ook de nieuwe Nijmeegse Gemeente Gids.
    Je hebt weer geschitterd door afwezigheid maar schijnbaar kom jij in het volgende nummer van de Lentse Lucht te staan.

Daarom nu maar een summiere samenvatting Lentse Lucht 10:
    Nieuwbouw bruggen .... Promenadebrug en Citadelbrug
    Intocht Sinterklaas met meerkleurige Pieten (ja ja ook Stroopwafel Piet) leg dat daar maar eens uit ......
    Markante nieuwbouw huizen.
    Nomaden in Lent (een stel uit Wales hier op vakantie, rijdend in een oude camper met als doel de klimaatverslechtering te stoppen, camper rijdt 1:3 met >75 gram uitstoot .....)
    Contactmomenten voor meervoudig beperkte kinderen.
    Kunst en cultuur.
    Advertenties in Lentse Wolkjes.
    Klimcentrum Dukenburg, wat dit met Lent van doen heeft is mij onduidelijk.
    Docent van het jaar, en nee Jitka is het net niet geworden .....

Summiere samenvatting Gemeente Gids Nijmegen:
    Nee dat doe ik je echt niet aan. Zoveel vrije tijd heb je nu ook weer niet vul ik maar even in voor je.

Sjon al met al gaat het hier dus gewoon verder en kijken we elke keer reikhalzend uit naar je leuke, cryptische verhalen.

Keep up the good work en respect!

• 19 December 2014 - 21:26

Tinus T:

Yo, van Eykelenboom,

Ik ben maar weer begonnen in CONGO (van Reybrouck), al was het maar om te kijken of ongeveer de helft van wat je schrijft enigszins waar kan zijn.
    Het boek telt 582 pagina's (ex verantwoording, dankzeggingen en literatuurverwijzingen), maar het valt compleet in het niet met wat jij er op een verloren zondagmiddagje uitgooit!
    Enfin; goed van je te horen, mn de luchtige toon is geruststellend. Is het leuk om te verhuizen in Afrika? Of is er nix aan, als je niet lekker met touw en blok of een jakobsladder kunt klooien? Het lijkt me iig errug warrum, dus ik hoop dat je dat niet elke maand hoeft te doen….
    Vanwege beslommeringen (ook al een demenagement) in een ander deel van de wereld waar ook Frans wordt geparlevoest, kan ik je niet updaten qua Nederlandse eredivisie. Zag eergisteren wel PSG-Lens op tv. Erbarmelijk, NEC-Helmond Sport is spannender!

Grote spinnen wel, daar. Brrrrr.
    Enneh, die selfie is al oud. Genomen toen we een keer gezellig onder de zonnebank waren geweest in een wellnescenter.

Doe het goed pik. Tot gauw!

Tinus.

• 21 December 2014 - 12:39

Sjon De Blonde:

een foto van mijn team, is dat wat adriaan?

• 21 December 2014 - 20:01

Yara:

hee pap!
    eindelijk, heb ik je mooie verhalen gelezen!
    erg leuk om te zien! zelfs foto's erbij, super! dat van die voetbalwedstrijd vond ik ook grappig om te horen!
    ik ben nog steeds helemaal vrolijk van het goede Skype gesprek van net!
    heeele dikke knuffel van mij!

xxx Yara :)

• 21 December 2014 - 23:42

Jeanne:

he Sjon leuk om je verhaal te lezen (wel graag uitleg over die afkortingen) fijne dagen toegewenst. Hier waait het hard qua temperatuur zou ik ik wel een dag daar willen zijn.
    Hou je goed grtjes van Harry en mij

• 25 December 2014 - 12:39

Martijn:

Hé Sjon,

Lukt het een beetje daar? Hier nu vakantie, dus ik zal eens in je verhalen duiken. Als jij van intelligentie beticht wordt, lijkt het me zeer de moeite waard :).

Geniet van de dagen daar, fijne feestdagen en als je spotify werkt, bijgaand een korte kraker: the Front Bottoms: Adios (au revoir).

Cheers maatje!

• 27 December 2014 - 19:09

Yvon:

Hoi chocosjon
    Gelukkig schrijf je beter. dan dat je fotografeert !
    Dus blijf maar bij je schriftelijke selfie want daar geniet ik van. Het is ook goed voor mijn topografische kennis.groetjes uit wit papperig nat en koud nijmegen

• 02 Januari 2015 - 21:22

Aag Vogelsang-van Der Oord:

Hoi John,

Interessant je verslag te lezen. Wens je een heel voorspoedig 2015,ook namens mijn Wim.
    Zorg goed voor jezelf.
    Liefs